Subseries SS2 - Carrière au théâtre et enregistrements d'oeuvres théâtrales et romanesques

Title and statement of responsibility area

Title proper

Carrière au théâtre et enregistrements d'oeuvres théâtrales et romanesques

General material designation

Parallel title

Other title information

Title statements of responsibility

Title notes

Level of description

Subseries

Reference code

CA QUEBEC P814-S2-SS2

Edition area

Edition statement

Edition statement of responsibility

Class of material specific details area

Statement of scale (cartographic)

Statement of projection (cartographic)

Statement of coordinates (cartographic)

Statement of scale (architectural)

Issuing jurisdiction and denomination (philatelic)

Dates of creation area

Date(s)

  • 1947-2008 (Creation)

Physical description area

Physical description

,01 mètre(s) linéaire(s) de document(s) textuel(s) 4 gravure(s) 4 vidéo(s) 13 bande(s) magnétique(s) 6 enregistrement(s) sonore(s) numérique(s) 344 photographie(s) 1 film(s)

Publisher's series area

Title proper of publisher's series

Parallel titles of publisher's series

Other title information of publisher's series

Statement of responsibility relating to publisher's series

Numbering within publisher's series

Note on publisher's series

Archival description area

Name of creator

Biographical history

Gilles Pelletier est né à Montréal en 1925. Il est le fils de l’éditeur et critique littéraire Albert Pelletier et le frère de la comédienne Denise Pelletier. Depuis 1945, sa carrière couvre avec succès tous les domaines de l’interprétation particulièrement au théâtre, à la télévision et au cinéma. Il joue de nombreux rôles sur les planches, dans les téléromans et les séries télévisées et au grand écran. En 1964, avec Françoise Graton et Georges Groulx, il fonde la Nouvelle compagnie théâtrale (NCT) dont la vocation demeure d'initier les étudiants au répertoire classique. Il y signe plusieurs mises en scène en plus d'y défendre de nombreux rôles-titres. En 1982, Gilles Pelletier quitte la direction de la NCT (qui deviendra le Théâtre Denise-Pelletier en 1997). Figure dominante de la scène québécoise, il a reçu plusieurs distinctions honorifiques : prix Victor-Morin (1970); doctorat honorifique de l’Université de Sherbrooke (1983); Officier de l’Ordre national du Québec (1993); Certificat de reconnaissance de l’Académie québécoise du théâtre (1994); Prix Denise-Pelletier (1998); prix Hommage de la Société québécoise d’études théâtrales (2001)

Custodial history

Scope and content

Cette sous-série témoigne de rôles joués au théâtre, de lectures d'oeuvres à la radio, d'un enregistrement audio et d'une lecture-spectacle par Gilles Pelletier (parfois avec Françoise Graton). Elle comprend des textes de pièces de théâtre annotés par Monsieur Pelletier, un texte et des brochures du Théâtre Denise-Pelletier, des photographies, des documents audiovisuels et des coupures de presse. Les documents sont rassemblés par productions telles que : Brutus (1952, 1960); Montserrat (1955, [1960]); Le Maître de Santiago (1955); Le chandelier (1955); Un simple soldat, 1957 (téléthéâtre),1967 et 1969); Topaze (1957); Les trois mousquetaires (1957); Six personnages en quête d’auteur (1957); Barberine (1960); Soif d’aimer (1961); Danse de mort (1964); Le Cid (1965); Philoctète (1965); Quand je suis seul (1965); La mégère apprivoisée (1966); Dom Juan (1967); Les caprices de Marianne (1966); La jalousie du Barbouillé (1968); Le système Ribadier (1968); Le coup de l’étrier (1969); 2 pièces non identifiées [entre 1952 et 1969]; Play Strindberg (1971); Dom Juan (1972); Cyrano de Bergerac (1974); Antigone (1975); À toi pour toujours, ta Marie-Lou (1974); La leçon (!979); Moi Ovide Leblanc, j’ai pour mon dire (1975-1980); Du vent dans les branches de Sassafras (1979); Pontiac (1982); Encore un peu (1978); Douze hommes en colère (1987); Le prix (1991); Le retour (1992); Seuls (1992); George Dandin (1994); La compagnie des hommes (1996); Une vie au théâtre (1996); Qui dit vieux? (1999); Peer Gynt (2003); Le moine noir (2004); Moi, Pierre Huneau (2006); Amadeus (2006) ; Dr Jekyll et M. Hyde (2008) Sur les photographies des productions théâtrales, qui comptent également des hommages à Marcel Dubé, nous voyons : Elizabeth Albahaca; Lise Bissonnette; Pierre Boucher; Jean Brousseau; Luc Chapdelaine; Jean-Pierre Chartrand; Normand Chouinard; Jean-Pierre Compain; Tony Conte; Benoit Dagenais; Pierre Dagenais; Michel Daigle; Jean Dalmain; France Desjarlais; Hélène Desperrier; Marcel Dubé; Claude Dubois; Jean Duceppe; Jean-Paul Dugas; Michel Dumont; Nini Durand; Marc Favreau; Jocelyne France; Gabriel Gascon; Jacques Galipeau; Roger Garand; Roger Garceau; Julien Genay; Guy Godin; Françoise Graton; Marc Grégoire; Macha Grenon; Réjean Guénette; Marjolaine Hébert; Juliette Huot; Roger Joubert; Guy L’Écuyer; Jean Lachance; Andrée Lachapelle; Ovila Légaré; Sylvie Lemay; Monique Lepage; Elizabeth Lesieur; Jacques Létourneau; Yves Létourneau; Louise Marleau; Claude Michaud; Monique Miller; Dyne Mousseau; Henri Norbert; Pier Paquette; Jean-Louis Paris; Denise Pelletier; Jean Petitclerc; Béatrice Picard; Luc Picard; Gérard Poirier; Claude Préfontaine; Guy Provost; Louise Rémy; Gilles Renaud; Robert Rivard; André Robitaille; Pascal Rollin; Michelle Rossignol; Réjean Roy; Marcel Sabourin; Paul Savoie; Gisèle Schmidt; Janine Sutto; François Tassé; Yvon Thiboutot; Jean-Guy Viau; Anne Villeneuve. Nous voyons également les fondateurs de la Nouvelle Compagnie théâtrale, Georges Groulx, Françoise Graton et Gilles Pelletier [1964] ainsi que Françoise Graton et Gilles Pelletier devant le théâtre Denise-Pelletier [1979]

Notes area

Physical condition

Immediate source of acquisition

Arrangement

Language of material

Script of material

Location of originals

Availability of other formats

Restrictions on access

Terms governing use, reproduction, and publication

Finding aids

Associated materials

Related materials

Accruals

Alternative identifier(s)

Standard number area

Standard number

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Control area

Description record identifier

Institution identifier

Rules or conventions

Status

Level of detail

Dates of creation, revision and deletion

Language of description

Script of description

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related places

Related genres