Fonds P20 - Fonds Salon des arts de Shawinigan

Title and statement of responsibility area

Title proper

Fonds Salon des arts de Shawinigan

General material designation

Parallel title

Other title information

Title statements of responsibility

Title notes

Level of description

Fonds

Reference code

CA QUEBEC P20

Edition area

Edition statement

Edition statement of responsibility

Class of material specific details area

Statement of scale (cartographic)

Statement of projection (cartographic)

Statement of coordinates (cartographic)

Statement of scale (architectural)

Issuing jurisdiction and denomination (philatelic)

Dates of creation area

Date(s)

  • 1959-1970 (Creation)

Physical description area

Physical description

,18 mètre(s) linéaire(s) de document(s) textuel(s) 23 photographie(s)

Publisher's series area

Title proper of publisher's series

Parallel titles of publisher's series

Other title information of publisher's series

Statement of responsibility relating to publisher's series

Numbering within publisher's series

Note on publisher's series

Archival description area

Name of creator

Biographical history

Fondé en mars 1959 à l'instigation de M. Alban Durfresne, le Salon des arts de Shawinigan, connu à l'origine sous l'appellation de Petit Salon des arts de Shawinigan, avait pour objectif de mettre sur pied des activités d'ordre artistique et littéraire à l'intention de ses membres, une cinquantaine à ses débuts. À raison de sept à huit activités par année, on y présentait concerts, conférences, soirées théâtrales, expositions de peintures ou autres créations artistiques. En 1967, bien que cet organisme sans but lucratif compte quelque 600 membres, il cessait ses activités et s'intégrait au centre culturel, dont il s'était fait l'ardent promoteur

Name of creator

Biographical history

Custodial history

Ces documents, acquis en 1978 par contrat de prêt, ont été versés aux Archives nationales du Québec par Thérèse Trudel, dernière présidente du Salon, dûment autorisée à cet effet par le conseil d'administration en poste lors de la cessation des activités

Scope and content

Ce fonds rassemble les rapports financiers, les minutes d'assemblées, la correspondance, la constitution et les règlements du Salon des arts, les contrats d'engagement de troupes théâtrales, une pétition appuyant le projet d'un centre culturel à Shawinigan, le registre de signatures des visiteurs aux expositions, des coupures de presse (2 albums) et des photographies témoignant d'activités présentées par le Salon

Notes area

Physical condition

Immediate source of acquisition

Arrangement

Language of material

Script of material

Location of originals

Availability of other formats

Restrictions on access

Terms governing use, reproduction, and publication

Finding aids

Inventaire détaillé des photographies du Fonds Salon des arts de Shawinigan

Associated materials

Related materials

Accruals

Alternative identifier(s)

Standard number area

Standard number

Access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Control area

Description record identifier

04T-P20

Institution identifier

Rules or conventions

Status

Level of detail

Dates of creation, revision and deletion

2015-03-30

Language of description

  • French

Script of description

Sources

Accession area